DSpace logo
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/23503
Title: Efectos subjetivos en la construcción del neoborde a partir de la intervención psicológica con autistas.
Authors: Zambrano Torres, Johanna Estefanía
metadata.dc.contributor.advisor: Rendón Chasi, Álvaro Andrés
Keywords: AUTISMO;OBJETO AUTÍSTICO;PSICOANÁLISIS;EFECTOS SUBJETIVOS
Issue Date: 9-Sep-2024
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: The theme of this research has focused on the subjective effects on the construction of the neo-border from psychological intervention with autistic subjects, whose importance has been to respond to the objectives set from the questions that arise in the framework of the research. It was possible to answer and analyze how psychological intervention achieves effects at the subjective level and how this also responds to psychological intervention of Lacanian orientation. In turn, the methodology used has been a qualitative study, through the analysis of clinical cases carried out during the pre-professional practice. Thus, it was possible to underline how the intervention oriented under a transference of work, starting from the autistic object, expands the possibilities of expanding the neo-edge in the direction of yielding the initial withdrawal of the rejection of the Other. What was elucidated through the cases presented is how the possibility of working at the subjective level with effects from one-to-one solutions is possible.
Description: El tema de la presente investigación se ha centrado alrededor de los efectos subjetivos en la construcción del neoborde a partir de la intervención psicológica con sujetos autistas, cuya importancia ha sido responder a los objetivos planteados a partir de las preguntas que surgen en el marco de la investigación. Se pudo responder y analizar cómo la intervención psicológica logra efectos a nivel subjetivos y cómo además esto responde a la intervención psicológica de orientación lacaniana. A su vez, la metodología usada ha sido un estudio de enfoque cualitativo, mediante el análisis de casos clínicos realizados durante la práctica preprofesional. Es así que se pudo subrayar cómo la intervención orientada bajo una transferencia de trabajo, a partir del objeto autístico, expande las posibilidades de ampliar el neoborde con dirección a ceder el repliegue inicial del rechazo al Otro. Lo que se logró dilucidar mediante los casos presentados, es cómo la posibilidad de un trabajo a nivel subjetivo con efectos a partir de las soluciones de uno a uno es posible.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/23503
Appears in Collections:Trabajos de Titulación - Carrera de Psicología Clínica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
UCSG-C436-23038.pdf829,26 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons