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Title: El autismo y su repercusión en la dinámica familiar.
Authors: Alfaro Morales, Arly Valeria
Pinto Carrillo, Daira Anahí
metadata.dc.contributor.advisor: Colmont Martínez, Marcia Ivette
Keywords: AUTISMO;SISTEMA FAMILIAR;PSICOLOGÍA CLÍNICA;CALIDAD DE VIDA;INTERVENCIÓN TEMPRANA
Issue Date: 24-Aug-2024
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: The research focused on autism and its impact on family dynamics from a systemic approach, focusing on the perspective of mental health professionals and parents with children with ASD. The research topic focused on how a diagnosis of autism impacted family dynamics. The population studied included psychologists working with autism and families living with a person with a diagnosis of ASD. The objective of this research was to analyze the incidence of the diagnosis of ASD on the dynamics of the family system. By means of a descriptive method, we sought to know the changes that occurred in families in the face of this diagnosis. For this purpose, the qualitative method was used, conducting a literature review and using tools such as semi-structured interviews with professionals and parents or legal guardians. The analysis of the interviews with parents confirmed that, although all families had to make changes within their already established dynamics, not all of them underwent a significant change when one of their members was diagnosed with ASD.
Description: La investigación se centró en el autismo y su repercusión dentro de la dinámica familiar desde un enfoque sistémico, centrándose en la perspectiva de profesionales de la salud mental y de padres con hijos con TEA. El tema de la investigación se centró en cómo un diagnóstico de autismo repercutía en la dinámica familiar. La población estudiada incluyó psicólogos que trabajaban con autismo y familias que convivían con una persona con un diagnóstico de TEA. El objetivo de esta investigación fue analizar la incidencia del diagnóstico de TEA en la dinámica del sistema familiar. Mediante un método descriptivo, se buscó conocer los cambios que se presentaban en las familias ante este diagnóstico. Para ello, se empleó el método cualitativo, realizando una revisión bibliográfica y utilizando herramientas como entrevistas semiestructuradas a profesionales y padres de familia o tutores legales. El análisis de las entrevistas a los padres de familia confirmó que, si bien todas las familias debían realizar cambios dentro de su dinámica ya establecida, no todas sufrían un cambio significativo ante un diagnóstico de TEA en uno de sus miembros.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/23521
Appears in Collections:Trabajos de Titulación - Carrera de Psicología Clínica

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