![]() |
Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document :
http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/25495
Titre: | La tasa de fiscalización minera como una clase de tributo : análisis de su constitucionalidad. |
Auteur(s): | Romero Campoverde, Leonidas Fidel Romero Chávez, Nicolás Alejandro |
metadata.dc.contributor.advisor: | Benavides Verdesoto, Ricky Jack |
Mots-clés: | DERECHO TRIBUTARIO;FISCALIZACIÓN ADMINISTRATIVO;CARGA TRIBUTARIA;IMPACTO ECONÓMICO;TRIBUTACIÓN MINERA |
Date de publication: | 18-aoû-2025 |
Editeur: | Universidad Católica de Santiago de Guayaquil |
Résumé: | This research addresses the legal and constitutional implications of Resolution No. ARCOM-003/25 by the Mining Regulation and Control Agency (ARCOM) which imposes the socalled Supevision and Control Levy, commonly referred to as the “Oversight Fee.” Given its considerable economic burden on mining concessionaires, and in the absence of a clear and specific service rendered by ARCOM to the payor, doubts have been raised regarding the true legal nature of this charge. The central question is whether it qualifies as a regulatory fee (tasa) or whether its essential elements correspond instead to those of a tax (impuesto). Within this framework, the constitutional principle of tax legality and the reservation of law doctrine prohibit any authority other than the National Assembly, upon initiative of the President of the Republic, from creating taxes by means of subordinate legislation. Accordingly, the so-called “Oversight Fee” would prima facie be unconstitutional. |
Description: | El problema identificado surge a raíz de la emisión de la Resolución No. ARCOM-003/25 en la cual, la Agencia de Regulación y Control Minero fija la Tasa de Supervisión y Control o llamada popularmente como “Tasa de fiscalización”. Debido al alto impacto económico que le produce a los concesionarios mineros, y al no existir una aparente prestación por parte del ARCOM al concesionario, se ha cuestiona la naturaleza de este tributo, si verdaderamente nos encontramos ante una tasa, o sus elementos responden a la naturaleza de un impuesto. En este contexto, el principio constitucional de reserva de ley impide que cualquier órgano que no sea la Asamblea Nacional, por iniciativa del presidente de la república, pueda fijar impuestos deliberadamente, por lo que la “tasa de fiscalización” sería evidentemente inconstitucional. |
URI/URL: | http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/25495 |
Collection(s) : | Trabajos de Titulación - Carrera de Derecho |
Fichier(s) constituant ce document :
Fichier | Description | Taille | Format | |
---|---|---|---|---|
UCSG-C-415-25115.pdf | 452,46 kB | Adobe PDF | Voir/Ouvrir |
Ce document est autorisé sous une licence de type Licence Creative Commons