DSpace logo
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/9290
Title: Modelo de negocios para la exportación de camarones congelados con la utilización de un método de co-packing hacia la ciudad de San Francisco, California, Estados Unidos.
Authors: Ávila Bowen, Luis Alfonso
Romero Quiroz, Diego David
metadata.dc.contributor.advisor: Villacrés Roca, Julio Ricardo
Keywords: ESTUDIO DE FACTIBILIDAD;EXPORTACIÓN DE CAMARÓN;MÉTODO DE CO-PACKING;ESTRUCTURA ORGANIZACIONAL;LOGÍSTICA
Issue Date: 28-Aug-2017
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: This project was based on demonstrating the feasibility of exporting Ecuadorian frozen shrimp to the city of San Francisco, using a co-packing method and creating a business model based on the results obtained by the research; this result will be applied to a new company dedicated to the export of shrimp. For the analysis of the Industry and the business environment analysis, theories of the 5 forces of Porter, PESTLE analysis, value chain, SWOT analysis and Maxi-Mini matrix were applied. It was also used the business strategies of Best Costs, quality differentiation and White Brand Strategy, giving the project an advantage because the product to be exported is internationally recognized for its quality. Regarding the market analysis, secondary data sources were reviewed and consumer surveys were conducted and an interview with the distributor to determine the potential demand. After having performed the financial analysis, the results determined that the project is highly viable, which can be seen reflected in the financial indicators, the TMAR being 13.67%, while the Internal Rate of Return is 33.69% and the Net Present Value of $ 276,390.33, considering that the recovery period of the project is 5 years.
Description: Este proyecto se basó en demostrar la factibilidad de la exportación de camarón congelado ecuatoriano hacia la ciudad de San Francisco, mediante la utilización de un método de co-packing y de crear un modelo de negocios en base a los resultados obtenidos por la investigación, para ser aplicado a una empresa nueva dedicada a la exportación de camarones. Para el análisis de la Industria y del entorno, se aplicaron las teorías de las 5 fuerzas de Porter, el análisis PESTEL, cadena de valor, análisis FODA y matriz Maxi-Mini. Se utilizaron también las estrategias empresariales de Mejores Costos, diferenciación por calidad y estrategia de Marca Blanca, dándole al proyecto una ventaja debido a que el producto a exportar es reconocido a nivel internacional por su calidad. Con respecto al análisis del mercado, se revisaron fuentes de datos secundarias y se realizaron encuestas a los consumidores y una entrevista al distribuidor para determinar la demanda potencial. Luego de haber realizado el análisis financiero, los resultados determinaron que el proyecto es altamente viable, lo cual se puede ver reflejado en los indicadores financieros, siendo la TMAR de 13.67%, mientras que la Tasa Interna de Retorno es de 33.69% y el Valor Actual Neto de $276,390.33, teniendo en cuenta que el período de recuperación del proyecto es de 5 años.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/9290
Appears in Collections:Trabajos de Titulación - Carrera de Gestión Empresarial Internacional

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T-UCSG-PRE-ECO-GES-426.pdf1.73 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.