DSpace logo
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/11484
Title: La desfiguración Silva de Mónica Ojeda frente a la creación de imaginarios sociales a través de la metaficción como recurso literario.
Authors: León León, Bismark Gerardo
metadata.dc.contributor.advisor: Vera Cino, Lina Cecilia
Keywords: ANÁLISIS LITERARIO;METAFICCIÓN;IMAGINARIO SOCIAL;PERFOMANCE;NARRATIVA ECUATORIANA
Issue Date: 18-Sep-2018
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: This essay aims to find the metafictional resources in the novel La desfiguración Silva by Mónica Ojeda that alter or establish a fake story and transgress the official history, establishing, within its plot, a conflict over the social imaginary and the author-work relation, being, in this case, an author who never existed: the tzánzico character of Gianella Silva. This essay also studies how this novel, through an essayistic, fictional, biographical and historiographical strategy, makes the different points be linked as to how the rewriting of history (and, at the same time, fiction) can move reading mechanisms that reveal that life could be changed in favour of fiction and, likewise, shown as a work of art, a metafiction which the reader completes.
Description: Este trabajo pretende encontrar los recursos metaficcionales en la novela La desfiguración Silva de Mónica Ojeda que alteran o establecen una historia falsa y transgreden la historia oficial, estableciendo dentro de su trama un conflicto sobre el imaginario colectivo y la relación autor-obra, siendo, en este caso, un autor que nunca existió: el personaje tzánzico de Gianella Silva. Este trabajo estudia también cómo esta novela, a través de una estrategia ensayística, ficcional, biográfica e historiográfica, va uniendo las diferentes aristas sobre cómo la reescritura de la historia (y, por ese mismo camino, la ficción) es capaz de mover mecanismos lectores que revelan que la vida puede ser cambiada a favor de la ficción y, asimismo, mostrada como una obra de arte, una metaficción que la completa el lector.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/11484
Appears in Collections:Trabajos de Titulación - Carrera de Comunicación Social

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T-UCSG-PRE-FIL-CCS-193.pdf1.2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.