DSpace logo
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/11491
Title: La cinematografía y mediación tecnológica en la webcomedia Enchufe.tv. Análisis de contenido audiovisual de los quince capítulos más vistos entre 2012 y 2017.
Authors: Torres Chacha, María Elizabeth
Mosquera Coronel, Joyce Michell
metadata.dc.contributor.advisor: Cortez Galecio, Cristian Arnulfo
Keywords: CINEMATOGRAFÍA;PLATAFORMAS DIGITALES;MEDIACIÓN TECNOLÓGICA;CONTENIDO AUDIOVISUAL
Issue Date: 30-Aug-2018
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: In less than a decade the Enchufe.tv channel within the YouTube platform has reached more than 18 million suscribers, winning important prizes nationally and internationally. With more than a thousand comic sketches, lasting from 4 to 7 minutes, they show daily situations seasoned with Ecuadorian slang (“sal quiteña”) and "bad words", in combination of cinematographic resources and technological mediation. Although this audiovisual is transmitted without any type of censorship in Latin America since 2016 by the Comedy Central channel, its success was not so much acclaimed during its exhibition on the open channel Ecuavisa during 2013; so it can be deduced that despite the fact that cinematography and technological mediation have been fundamental for the acceptance and positioning of this webcomedy, the censorship of its content would lead to rejection. The object of study was approached through the analysis of audiovisual content of the 15 most watched sketches of the Enchufe.tv channel during 2012 and 2017, which revealed differences and similarities, based on its audiovisual language, content and social construction; added to the interviews with one of the co-founders and director of Touché Films and Enchufe.tv, Jorge Ulloa and other specialists in the subject; In addition to the focus group, which will determine what are the keys to its unusual success.
Description: En menos de una década el canal Enchufe.tv dentro de la plataforma YouTube ha alcanzado más de 18 millones de suscritores, ganando importantes premios a nivel nacional e internacional. Con más de mil sketches cómicos, de duración entre 4 a 7 minutos, muestran situaciones cotidianas aderezadas con jerga ecuatoriana (sal quiteña) y “malas palabras”, en combinación de recursos cinematográficos y la mediación tecnológica. Si bien este audiovisual se transmite sin ningún tipo de censura a nivel de Latinoamérica desde el 2016 por el canal Comedy Central, su éxito no fue tan aclamado durante su exhibición en el canal de señal abierta Ecuavisa durante el año 2013; por lo que se puede deducir que pese a que la cinematografía como la mediación tecnológica han sido fundamentales para la aceptación y posicionamiento de esta webcomedia, la censura de su contenido produciría rechazo. El abordaje del objeto de estudio se realizó a través del análisis de contenido audiovisual de los 15 sketches más vistos del canal Enchufe.tv durante los años 2012 y 2017, el mismo que arrojó diferencias y similitudes, a partir de su lenguaje audiovisual, contenido y construcción social; sumado a las entrevistas a uno de los co-fundadores y director de Touché Films y Enchufe.tv, Jorge Ulloa y otros especialistas en el tema; además del grupo focal, que determinarán cuales son las claves de su inusitado éxito.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/11491
Appears in Collections:Trabajos de Titulación - Carrera de Comunicación Social

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T-UCSG-PRE-FIL-CCS-200.pdf2.5 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.