DSpace logo
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/13316
Title: La incidencia del acuerdo comercial entre el Ecuador y el EFTA en el sector de exportación de banano.
Authors: Hernández Serrano, Gabriela Lisette
metadata.dc.contributor.advisor: Hurtado Cevallos, Gabriela Elizabeth
Keywords: ACUERDOS COMERCIALES;PLAN DE MARKETING;EXPORTACIÓN;LIBRE COMERCIO;BANANO ECUATORIANO
Issue Date: 9-Sep-2019
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: During the 2007-2017 period, Ecuador has signed a total of 31 trade agreements to strengthen exports of value-added products and in this case the country is known worldwide for having the best quality of shrimp, bananas and flowers. However, bananas are the fruit with the most participation in the market, occupying the second place in export items and first in the category of exported fruits reflected in the trade balance. In June 2018, Ecuador signed a commercial agreement with the European Free Trade Association with its acronym in English EFTA, which is made up of the countries of Iceland, Liechtenstein, Norway and Switzerland. Each one has similarities to having a population with high purchasing power and a growing GDP. These markets have not been fully covered and one of its causes was the addition of 25% of tariff but now with the agreement signed the banana would record 0%. The incidence of such a high tariff has been noticeable, since 2015 ecuadorian banana exports to these countries have decreased. However, within the investigation it has been analyzed that the large banana companies of Ecuador do not supply these markets with totality, therefore it is suggested to involve small and medium-sized companies from the provinces of Guayas and El Oro to promote and increase ecuadorian exports from bananas to EFTA countries through the implementation of a strategic marketing plan. 60 MIPYMES from both provinces were selected and the scope of the responses was 30, enough sample for the respective analysis.
Description: Durante el período 2007-2017 el Ecuador ha suscrito un total de 31 acuerdos comerciales para fortalecer las exportaciones de productos con valor agregado y en este caso el país es mundialmente conocido por tener la mejor calidad de camarón, banano y flores. Sin embargo, el banano es la fruta con más participación en el mercado ocupando el segundo lugar en rubros de exportaciones y primer lugar en la categoría de frutas exportadas reflejándose en la balanza comercial. En el junio del 2018 Ecuador firmó un acuerdo comercial con la Asociación Europea de Libre Comercio (AELC) o European Free Trade Association con sus siglas en ingles EFTA, el cual está conformado por los países de Islandia, Liechtenstein, Noruega y Suiza. Cada uno posee como semejanzas el tener una población con un alto poder adquisitivo y un PIB en crecimiento. Estos mercados no han sido abarcados con totalidad y una de sus causas era la grabación de 25% de arancel, pero ahora con el acuerdo suscrito el banano grabaría 0% . La incidencia de un arancel tan alto ha sido notoria, desde el 2015 las exportaciones ecuatorianas de banano a estos países han disminuido. Sin embargo, dentro de la investigación se ha analizado que las grandes empresas bananeras del Ecuador no abastecen estos mercados con totalidad, por lo tanto, se sugiere involucrar a las pequeñas y medianas empresas de las provincias del Guayas y el Oro para promover e incrementar las exportaciones ecuatorianas de banano a los países del EFTA a través de la implementación de un plan de marketing estratégico. Se seleccionaron 60 MIPYMES de ambas provincias y el alcance de las respuestas fueron de 30, muestra suficiente para el análisis respectivo.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/13316
Appears in Collections:Trabajos de Titulación - Carrera de Gestión Empresarial Internacional

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T-UCSG-PRE-ECO-GES-587.pdf2,61 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons