Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/13612
Title: | La fantasía como recurso identificatorio del niño ante el desconocimiento de los padres biológicos. |
Authors: | Brito Naranjo, Ana Rocío Soto Chica, Laura Geanella |
metadata.dc.contributor.advisor: | Álvarez Chaca, Carlota Carolina |
Keywords: | PSICOANÁLISIS;FANTASÍA;PROCESO SUBJETIVO;HIJOS ADOPTIVOS |
Issue Date: | 9-Sep-2019 |
Publisher: | Universidad Católica de Santiago de Guayaquil |
Abstract: | The present degree work aims to analyze fantasy as an identifying resource, through a psychoanalytic reading, to determine the influence of the ignorance of biological parents in the subjective process of the child. This research is qualitative, since the collection of information was carried out through the investigation of physical and digital bibliographic sources from a psychoanalytical approach. The purpose of this is to explain the path of the theory presented, to develop conclusions and verify the hypothesis. In addition to the literature review, the observation and analysis of video data were used as techniques, and as the main method of the investigation, the qualitative-hermeneutic discourse analysis, with which it was intended to interpret the hidden or apparent meaning of the discourse of the proposed movie. Both the theoretical work and the discourse analysis allowed to show that fantasy works as an identifying resource, through which children who do not know their biological parents manage to create an identity that allows them to process the anguish against the enigmatic of their origin. |
Description: | El presente trabajo de titulación tiene como objetivo analizar la fantasía como un recurso identificatorio, mediante una lectura psicoanalítica, para determinar la influencia del desconocimiento de los padres biológicos en el proceso subjetivo del niño. Esta investigación es de tipo cualitativa, ya que la recolección de información fue realizada a través de la indagación de fuentes bibliográficas físicas y digitales desde un enfoque psicoanalítico, con el propósito de explicar el recorrido de la teoría expuesta, de desarrollar conclusiones y verificar la hipótesis planteada. Además de la revisión bibliográfica, se usaron como técnicas la observación y el análisis de datos en video, y como método principal de la investigación, el análisis de discurso cualitativo-hermenéutico, con el cual se pretendió interpretar el sentido oculto o aparente del discurso de la película propuesta. Tanto el trabajo teórico como el análisis de discurso permitieron evidenciar que la fantasía funciona como un recurso identificatorio, a través del cual los niños que desconocen a sus padres biológicos logran crear una identidad que les permite tramitar la angustia frente a lo enigmático de su origen. |
URI: | http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/13612 |
Appears in Collections: | Trabajos de Titulación - Carrera de Psicología Clínica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
T-UCSG-PRE-FIL-CPC-264.pdf | 848,22 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License