DSpace logo
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/16027
Title: Reflexiones sobre las nuevas modalidades del vínculo con el otro de los adolescentes de 14 a 17 años en tiempos de confinamiento.
Authors: Vallejo Salazar, Nathalie Dennisse
Zelaya Salas, Doménica Beatriz
metadata.dc.contributor.advisor: Estacio Campoverde, Mariana de Lourdes
Keywords: APRENDIZAJE;VINCULO SOCIAL;VINCULO AMOROSO;VINCULO EDUCATIVO;ADOLESCENTE;CONFINAMIENTO
Issue Date: 1-Mar-2021
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: At the present time, teenagers are facing the real of the changes in their environment and daily life by the confinement. This research intends to analyze the new ways of approaching the other in adolescents between 14 and 17 years of age by means of a content and discourse analysis, in order to identify the effects of confinement in the social, love and educational bons. It will investigate the changes implied by the new virtual normality in the social, love and educational bonds of the teenagers. The approach used in the research work is qualitative, for which a focus group was set up in order to find out, through the teenagers’ discourse, how they experienced each bond by virtuality. Through the data analysis it was possible to learn that the use of digital media made it possible a small group population to adapt to the present time in order to maintain communication with pairs and friends, to reinvent ways of approaching the other and to reconcile the education process. For the other participant group, virtuality provoked, in the social aspect, a disagreement with others, in the love aspect, a current indisposition for which it is established as a bond under construction while, in the educational bond, the difficulty of adaptation in the learning process.
Description: En la actualidad, el adolescente se enfrenta al real del confinamiento provocando modificaciones en su entorno y cotidianidad. La presente investigación busca analizar las nuevas modalidades de acercamiento con el otro en los adolescentes entre 14 y 17 años por medio de un análisis de contenido y de discurso, para identificar los efectos del confinamiento en lo social, amoroso y educativo. El enfoque utilizado en el trabajo de investigación es cualitativo, para la cual se realizó un grupo focal con el fin de conocer, a través del discurso de los adolescentes, cómo vivenciaron cada vinculo por medio de la virtualidad. Mediante el análisis de datos se logró conocer que el uso de medios tecnológicos posibilitó para una parte de la población la adaptación a la época para mantener la comunicación con pares y amigos, reinventar modos de acercamiento con el otro y conciliar el acto educativo. Para el otro grupo partícipe, la virtualidad provocó respecto al vínculo social, un desencuentro con los otros, en el amoroso, una indisposición actual por lo cual se instaura como un vínculo en construcción y, en el vínculo educativo, la dificultad de adaptación en el proceso de aprendizaje.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/16027
Appears in Collections:Trabajos de Titulación - Carrera de Psicología Clínica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T-UCSG-PRE-FIL-CPC-342.pdf965,52 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons