Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/20664
Title: | El castigo inadecuado en la interacción familiar y su relación con la conducta disruptiva de los niños de educación inicial. |
Authors: | García Prado, Yamileth Gabriela León Erazo, Roberto Alexander |
metadata.dc.contributor.advisor: | Peñafiel Torres, Carolina Eugenia |
Keywords: | TERAPIA COGNITIVO CONDUCTUAL;CONDUCTAS DISRUPTIVAS;CRIANZA DEL NIÑO;EDUCACIÓN DE LA PRIMERA INFANCIA;CASTIGO INADECUADO |
Issue Date: | 6-Feb-2023 |
Publisher: | Universidad Católica de Santiago de Guayaquil |
Abstract: | The general objective of this research was to analyze the relationship between inadequate punishment in family interaction and disruptive behavior in children in Early Education through a mixed approach. This research work is considered important and innovative because there are still parents who perform inadequate punishment affecting children's behaviors and emotions and impacting their social, affective, cognitive and behavioral development. That is why this research was framed within an interpretative paradigm and the descriptive method. The data obtained were from documentary research, interviews with parents, observation of cases and surveys that were taken from professionals in the area of initial education such as teachers, coordinator of the area and psychologist. Through the research, the result was obtained that the punishment implemented by the family environment has an impact on the behavior of children, causing disruptive behaviors to appear at school. |
Description: | Esta investigación tuvo como objetivo general analizar la relación del castigo inadecuado en la interacción familiar con la conducta disruptiva de los niños de Educación Inicial por medio del enfoque mixto. El trabajo de investigación se considera importante y novedoso debido a que aún existen hogares con métodos de castigos inadecuados afectando las conductas y emociones de los niños y repercutiendo en su desarrollo social, afectivo, cognitivo y conductual. Es por eso que se enmarcó la investigación dentro de un paradigma interpretativo y el método descriptivo.Los datos obtenidos fueron a partir de la investigación documental, entrevistas a padres de familia, observación de casos y encuestas realizadas a profesionales del área de educación inicial como docentes, coordinadora del área y psicóloga. Por medio de la investigación se obtuvo de resultado que el castigo implementado por el entorno familiar repercute en el comportamiento de los niños haciendo que aparezcan las conductas disruptivas en la escuela. |
URI: | http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/20664 |
Appears in Collections: | Trabajos de Titulación - Carrera de Psicología Clínica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
T-UCSG-PRE-FIL-CPC-505.pdf | 1,68 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License