Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/21541
Title: | Relación de la posición subjetiva vulnerable, en niños de 4-5 años, con las manifestaciones sintomáticas a través del cuerpo. |
Authors: | Gómez Roca, Doménica Sofía |
metadata.dc.contributor.advisor: | Velázquez Arbaiza, Ileana de Fátima |
Keywords: | PSICOLOGÍA CLÍNICA;PSICOANÁLISIS;SUBJETIVIDAD;SÍNTOMAS |
Issue Date: | 25-Aug-2023 |
Publisher: | Universidad Católica de Santiago de Guayaquil |
Abstract: | In this research, the objective was to work on the relationship of the vulnerable subjective position, in children of 4 - 5 years of age from a particular educational institution, with the symptomatic manifestations through the body. The descriptive method was used, in order to identify and describe the symptoms presented by the children through their body. The information obtained through observation was analyzed in order to know what caused these manifestations; for which, the concepts of psychoanalytic theory were taken as a reference, making use of the bibliographic method. The documented bibliography was also considered, allowing it to work on the information collected during the pre-professional practices carried out with children, in an educational context. It has been possible to conclude, among other aspects, that the importance of the presence of parental figures in the process of construction of subjectivity in children is decisive, due to the fact that a lack, excess or mismanagement in relation to these figures It could cause problems and repercussions for the child. |
Description: | En esta investigación tuvo como objetivo trabajar sobre la relación de la posición subjetiva vulnerable, en niños de 4 - 5 años de una institución educativa particular, con las manifestaciones sintomáticas a través del cuerpo. Se usó el método descriptivo, a fin de identificar y describir las sintomatologías presentadas por los niños a través de su cuerpo. La información obtenida mediante la observación, fue analizada para poder saber qué era lo que provocaban dichas manifestaciones; para lo cual, se tomó como referente los conceptos de la teoría psicoanalítica, haciendo uso del método bibliográfico. También se consideró, la bibliografía documentada, la permitió trabajar la información recabada durante las prácticas preprofesionales realizadas con niños, en un contexto educativo. Se ha podido concluir, entre otros aspectos, que la importancia de la presencia de las figuras parentales en el proceso de construcción de subjetividad en los niños, es determinante, debido a que una falta, un exceso o un mal manejo en relación a estas figuras podría causar problemáticas y repercusiones en el niño. |
URI: | http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/21541 |
Appears in Collections: | Trabajos de Titulación - Carrera de Psicología Clínica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
T-UCSG-PRE-FIL-CPC-513.pdf | 893,99 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License