DSpace logo
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/9532
Title: Aplicación de los recursos armónicos, rítmicos, melódicos y orquestales del jazz afrocubano utilizados por Tito Puente en la década de 1950 a 1960, en composición inédita.
Authors: León Adrián, Javier Enrique
metadata.dc.contributor.advisor: Yaselga Rojas, Yasmine Genoveva
Keywords: JAZZ AFROCUBANO;COMPOSICIÓN;ARREGLOS MUSICALES;RÍTMICOS;MELÓDICOS Y ORQUETALES;MAMBO;CHACHACHÁ;TITO PUENTE
Issue Date: 20-Sep-2017
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: The purpose of this research was to produce a musical proposal of an unpublished theme based on the harmonic, rhythmic, melodic and orchestral elements of Afro-Cuban jazz. The author identified and analyzed these elements used by Tito Puente between the years 1950 and 1960 to realize the composition and musical arrangement of the theme "Mambirri". The research methodology considers a qualitative approach and a descriptive and experimental scope. The instruments of data collection were: analysis of documents such as thesis of musical production, books and magazines of musical research; audio and video recordings, reading, interpretation and transcription of musical works and analysis of scores. At the end of the research and composition process it was shown that it is feasible to integrate these resources into an unpublished musical proposal using both the approach and the scope that was implemented. The author recommends exploring new sounds and non-traditional musical genres that will allow future generations to create innovative musical proposals in the country.
Description: El propósito de esta investigación fue producir una propuesta musical de un tema inédito a partir de los elementos armónicos, rítmicos, melódicos y orquestales del jazz afrocubano. El autor identificó y analizó estos elementos utilizados por Tito Puente entre los años 1950 y 1960 para realizar la composición y el arreglo musical del tema “Mambirri”. La metodología de investigación considera un enfoque cualitativo y un alcance descriptivo y experimental. Los instrumentos de recolección de datos fueron: análisis de documentos tales como tesis de producción musical, libros y revistas de investigación musical; grabaciones de audio y video, lectura, interpretación y transcripción de obras musicales y análisis de partituras. Al finalizar el proceso de investigación y composición se demostró que es factible la integración de estos recursos en una propuesta musical inédita utilizando tanto el enfoque como el alcance que se implementó. El autor recomienda explorar nuevas sonoridades y géneros musicales no tradicionales que permitan a futuras generaciones crear propuestas musicales innovadoras en el país.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/9532
Appears in Collections:Trabajos de Titulación - Carrera de Licenciatura en Música

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T-UCSG-PRE-ART-CM-33.pdf2.29 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.