DSpace logo
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/15073
Title: Las vivencias de las personas con discapacidad visual en escenarios de aprendizaje en la educación superior.
Authors: Mora Peñafiel, Scarlett Daniela
metadata.dc.contributor.advisor: Carvajal Lituma, Maritza Filomena
Keywords: DISCAPACIDAD VISUAL;INTERACCIONES SOCIALES;EDUCACIÓN ESPECIAL;EDUCACIÓN SUPERIOR
Issue Date: 11-Sep-2020
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: The general objective of this research was to reconstruct the portraits of three students with visual disabilities from the Catholic University of Santiago de Guayaquil in learning scenarios in Higher Education. The methodology applied in this research was qualitative. Three in-depth interviews were conducted, immersed in the preparation of portraits, to categorize the interactions of three students with visual impairment from the Catholic University of Santiago de Guayaquil, in order to identify the difficulties, fears, myths and prejudices that could arise to have students in the learning process in Higher Education. After carrying out my research process, I can confirm that my hypothesis is fulfilled, because blind students suggested improvements in terms of inclusion policies and programs in universities; Furthermore, the existence of myths and prejudices was verified, together with the presence of their fears due to the fact of having to face new obstacles within the university environment.
Description: El objetivo general de esta investigación fue el reconstruir los retratos de tres estudiantes con discapacidad visual de la Universidad Católica de Santiago de Guayaquil en escenarios de aprendizaje en la Educación Superior. La metodología aplicada en esta investigación fue cualitativa. Se realizaron tres entrevistas en profundidad, inmersas en la elaboración de retratos, para categorizar las interacciones de tres estudiantes con discapacidad visual de la Universidad Católica de Santiago de Guayaquil, con la finalidad de identificar las dificultades, temores, mitos y prejuicios que se pudiesen llegar a tener los estudiantes en el proceso de aprendizaje en la Educación Superior. Después de llevar a cabo mi proceso de investigación puedo confirmar que mi hipótesis se cumple, porque los estudiantes ciegos sugirieron mejoras en cuanto a las políticas y programas de inclusión en las universidades; además se comprobó la existencia de mitos y prejuicios junto con la presencia de sus temores por el hecho de tener que enfrentarse a nuevos obstáculos dentro del ámbito universitario.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/15073
Appears in Collections:Trabajos de Titulación - Carrera de Comunicación Social

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T-UCSG-PRE-FIL-CSS-272.pdf1,2 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons